Råd om företagets finanser och företagande

Företaget

Bygg ditt varumärke

Att bygga ett varumärke idag är både enklare och svårare än tidigare. Det finns alla möjligheter att nå ut online men samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin då alla slåss om samma utrymme på nätet. Uppskattningar visar att 95 % av inköpen kommer att göras online år 2040 så det finns all anledning att bygga upp ett starkt varumärke online redan idag. Här är sociala medier en avgörande del där du kan bygga en relation till dina kunder – både potentiella och befintliga. Andra viktiga delar är en välfungerande kundtjänst och en användarvänlig hemsida. Vad som ska prioriteras beror på typen av verksamhet.

Ta extern hjälp

När du ska bygga upp ett varumärke från grunden eller stärka ett befintligt varumärke kan det vara bra att få in ett utifrånperspektiv. Det är inte ovanligt att du annars fastnar i gamla tankemönster som grundar sig på det som varit och begränsad är att tänka nytt. Det finns många duktiga kommunikationsbyråer där ute som hjälper dig att stärka ditt varumärke på kreativa sätt. Se ett exempel här på en byrå som vet vad de pysslar med. Byråerna har ofta en bred kompetens och kan väva ihop det visuella med positionering och värdegrund – delar som alla bidrar till varumärket!

Stick ut i mängden

Även om det är klokt att ta input utifrån kan du även göra en del själv. Byråarbetet blir ofta som mest effektiv om du själv har funderat kring vad du vill att ditt varumärke ska stå för. Se till att komma på och registrera ett bra namn och ha gärna en idé om logotyp. Mellan 2018-2019 ökade antalet inkomna nationella varumärkesansökningar som kom in till PRV, vilket är ett tecken på att allt fler är med och konkurrerar om tillgängliga varumärken. För att nå framgång gäller det att du särskiljer dig från övriga aktörer därute och sticka ut i mängden.